Jak posługiwać się czytnikiem e-sprawozdań?
Obowiązek składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej istnieje od 2018 roku. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów e-sprawozdania należy wgrywać do systemu w formacie XML. I o ile samo złożenie pliku od początku nie stanowiło problemu, o tyle problematyczna często bywała możliwość jego odczytania w prawidłowym zapisie. Z tego powodu popularność zyskały oprogramowania umożliwiające wyświetlanie dokumentów w czytelnej postaci. Dziś większość zna je pod nazwą czytników e-sprawozdań. Jak wygląda ich obsługa?
Obsługa czytników e-sprawozdań – co warto wiedzieć?
Czytniki e-sprawozdań są bardzo intuicyjne, przez co ich obsługa nie jest skomplikowana. Najczęściej korzystają z nich biura rachunkowe, które zajmują się prowadzeniem księgowości firm. Niemniej ich obsługa nie powinna sprawiać trudności także przedsiębiorcom, którzy samodzielnie wywiązują się z obowiązków wobec fiskusa. Czytniki występują w formie przeglądarek internetowych, do których dostęp zapewnia Ministerstwo Finansów bądź też w postaci aplikacji do zainstalowania na komputerze. Aby z nich skorzystać, wystarczy wgrać plik XML do systemu i zlecić jego automatyczną konwersję. W ten sposób program generuje czytelny plik, z którym można zapoznać się bezpośrednio w przeglądarce lub aplikacji.
Warto jednak pamiętać, że możliwość odczytania dokumentu nie jest jednoznaczna z wprowadzaniem na nim poprawek ani weryfikacją podpisów elektronicznych. Dodatkowym atutem korzystania z czytników jest za to możliwość zapisu przekonwertowanego e-sprawozdania na swoim dysku. Chcąc to zrobić, należy skorzystać z opcji konwersji pliku do postaci PDF. W tym przypadku również system zrobi to automatycznie. Dzięki temu użytkownik uzyska czytelny dokument, z którego będzie mógł później wielokrotnie korzystać.